منوی محصولات


علل خرابی پمپ ها

 

 

دلایل خرابی پمپ ها

کارایی پمپ های سانتریفوژ در شرایطی که فشار  کار روی  آنها زیاد باشد دچار اختلالاتی در تلمبه می شود.که این جریان ها  با ایجاد لرزش باعث خارج شدن پمپ از مدار می شود که اوت شدن می گویند.

یکی  از دلایل اوت شدن میتواند کاویتاسون می باشد.که بخاطر کاهش فشار مایع و تبخیر انجام شده در قسمت مکش پروانه، توده های حباب ایجاد شده  و به خروجی پروانه بر خورد می کند که باعث ایجاد لرزش می شود که می تواند مخرب نیز باشد.

از دلایل تولید حباب ، مکش کم پمپ می باشد که یکی از عوامل این امر می تواند وجود زانویی در فاصله نزدیک  ورودی پمپ یا شرایط دیگری باشد.مثل افزایش یا کاهش فشار  در سمت مکش پمپ.

البته برای پمپ های که در دبی متفاوت وسرعت متغییر کار میکنند باید پمپی انتخاب شود که از کاویتاسیون جلوگیری کند.

دلایل عیوب پمپ گریز از مرکز: کارکرد زیاد پمپ فشار زیاد یا درست کار نکردن با آن ها باعث ایجاد مشکلاتی مانند داغ شدن پمپ یا لرزش پمپ و... می شود که چند مورد آن را بررسی می کنیم.

پمپ-دوزینگ- خرای- تعمییر

دلایل لرزش پمپ

فونداسیو  به اندازه کافی سخت نمی باشد

به روغن کاری نیاز دارد

رسیدن به سرعت بحرانی

ساییده شدن یل تاقان ها

خم شدن محور

فیکس نبودن قطعات با همدیگر

اگر آب دهی پمپ کم شده می تواند به این دلایل باشد

پمپ باید هواگیری شود

بسته شدن لوله ها

هوا وارد لوله ورودی شده است

اگرپمپ داغ کند!!

بالا بودن سرعت پمپ

ویسکوزیته سیال بیشتر از حد مورد نظر می باشد

اشکال مکانیکی دارد

اگر فار خروجی کم باشد

سرعت دوران پمپ کم است

چیزی بین پره های پمپ گیر کرده است

ایجاد کویتاسیون در داخل لوله

خراب بودن کاسه نمدی

قطع شدن پمپاژ می تواند دلایلی به مانند

هوار وارد لوله ها شده است

نشت در یکی از لوله ها

کم بودن ارتفاع

اگر پمپ اب ندهد:

ابتدا پمپ  را خاموش کرده و کاتالوگ ررا مجدد مطالعه کنید تا ارتفاع و ... را چک کنید.

اگر ارتفاع اب کش خیلی زیاد باشد با قرار دادن یک خلا سنج در مسیر ورودی می توانیم شرایط را کنترل کنیم یا پمپ را  کمی پایینتر نصب کرده و قطر لوله ورودی را افزایش دهیم تا فشار سیال افزایش یابد و سرعت آن کم شود . یا ممکن است جهت دوران پمپنادرست باشد.

اگر اب دهی پمپ به اندازه کافی نیست ،

امکان دارد هوا از راه  کاسه نمد ها و لوله ورودی وارد پمپ شده باشد.که در این صورت پیچ مخصوص کاسه نمد را  کمی روغن زده و احتما دارد سرعت خیلی کم باشد. اول سرعت دور موتور بر دقیقه را چک کنید.یا احتمال دارد بار وارده به موتور بیش از اندازه باشد که ناشی از کم بودن ولتاژیا بخار آب باشد.

اگر ارتفاع آبکشی زیاد است با خلاسنج آن را بررسی کنید . بعضی از  سیلات فرار هستن که با تبخیر شدنشان مقداری از محفظه را اشغال می کنند. لوله کشی که صورت گرفته مناسب پمپ نبوده و هوا داخل پمپ نشت کرده است.

یا ا ینکه کاسه نمد خراب و فرسوده است.

اگر پمپ سر و صدا دارد  امکان دارد اب ورودی به اندازه کافی نبوده که بایستی   پمپ  را کمی پایین تر اورده یالوله ورودی را کمی بزرگتر کنیم . و عوامل دیگر می تواند نشت هوا باشد که احتمال وجود حباب هوا  به داخل لوله ورودی می باشد و همچنین امکان دارد بعضی از قسمت های پمپ ساییده شده باشد که منجر به بار اضافی بر پمپ می شود.

گردش پمپ به قدرت زیادی نیاز دارد میتواند به این دلایل باشد:سرعت پمپ زیاد است . چگالی سیالی که وارد پمپ شده بیش از حد توان پمپ است لوله کشی اصولی نباشد.یا کوپلینگ ها تنظیم نشده اند.

پمپاژ نشدن سیال در پمپ: پمپ هوا دارد. پمپ یا لوله مکش کاملا از سیال پرنشده و هوا وجود دارد.مکش پمپ زیاد است. بین فشار مکش و فشار بخار سیال تفاوت اندکی وجود دارد.  اب بندهای لوله بسته شده است.سرعت خیلی بالا است.هد کل سیستم از هد مد نظر اولیه بیشتر است.جسم خارجی در پره باشد.

پمپ ها شامل قطعات پمپ و قطعات مکانیکی پمپ ها هستن

در انواع پمپ های پیستونی  دیافراگمی و هیدرولیکی  قطعاتی جهت به حرکت  دراوردن و عملکرد پمپ تعبیه شده است که شامل :دنده/مارپیچ/ شاتون / لنگ تنظیم /دسته ولوم کورس پمپ /هد /پیستون /دیافراگم /سوپاپ ها /کوپلینگ/  شیپوری و .....

بدنه پمپ ها محفظه ای از جنس الومینیم  -چدن –استیل- پلاستیک که اجزای پمپ  و سیستم مکانیزم را شامل می شود که سیال ها مانند انواع روغن در آن جریان دارد.

محور پمپ بسته به نوع موتور مورد استفاده قرار میگیرد که می تواند بخشی از موتور یا به محور موتور بسته شده است.محور میتواند دارای یاتاقان مستقل باشد یا توسط یاتاقان های موتور نگه داشته شودیا با کوپلینگ جفت شده باشد. که به طراحی پمپ بساگی دارد.

نقطه مکش محل ورود سیال به پمپ است که معمولا در نزدیکی مرکز بدنه  و روی هد پمپ مستقر  است

کاسه نمد برای آب بندی جریان سیال در داخل پمپ است.کاسه نمد شامل یک واحد اب بندی  از نوع بافته شده است که  قابل تعویض  و قابل تنظیم یا از نوع مکانیکی می  باشد

نقطه رانش یا  تخلیه :نقطه ای که پمپ سیال را به سمت لوله های مکش می برد.برای نشان دادن  قطعات پمپ از نوع ساده  ،پمپ های یک مرحله ای  با یک دهانه مکش استفاده شده اما پمپ های گریز از مرکز  در طرح های چند مرحله ای  با مکش دو گانه ساخته می شوند که بر حسب سیال پمپ شونده و فشار لازم تعبیه می گردد.

پمپ-انفجاری-تفکیک-قطعات

فیلم روش تعمییر پمپ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقاله پمپ ها

مقاله انواع پمپ های سانتریفیوژ و پمپ هایی با ویژگی انتقال سیالاتی با ویسگوزیته بالا مثل اسکرو پمپ ها پمپ های دنده ای ...

صفحه از