منوی محصولات


پمپ آب کشاورزی - کاربرد ها همراه با نحوه عملکرد

پیشرفت علم و تکنولوژی زندگی انسان ها را بسیار راحت کرد. در گذشته افراد مجبور بودند برای تامین آب مورد نیاز خود با استفاده از سطل، آب را بالا بکشند تا این که در سال 1796 جوزف مونتگلیفر اقدام به تولید پمپ آب کرد و زندگی بشر را دستخوش تغییری بزرگ نمود. پمپ آب کشاورزی یکی از محصولات بسیار پیشرفته است که با ورود خود به بازار باعث راحت تر شدن فرایند کشاورزی شد. این پمپ به کشاورزانی که دارای زمین هایی دور از قنات است این امکان را می دهد که بتوانند زمین خود را آبیاری کنند. امروزه این پمپ به یکی از رایج ترین دستگاه های کشاورزی تبدیل شده و استفاده از آن گسترش یافته است. این پمپ ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به صورت کامل شما را با این دستگاه آشنا خواهیم کرد.

پمپ آب چیست؟

پمپ آب وسیله ای مکانیکی است که باعث انتقال انرژی مکانیکی به سیال شده و فشار آن را افزایش می دهد و بدین ترتیب سیال به بخش مورد نظر منتقل گردد. انتقال سیالات از گذشته همواره یکی از دغدغه های بشر بوده و بسیاری از دانشمندان خصوصا ارشمیدس تمامی سعی خود را کرد تا با ارائه راهکارهایی این مشکل را برطرف کند. در حال حاضر با روی کار آمدن پمپ آب ها این مشکل برطرف شده و سیال می تواند به تمامی قسمت ها منتقل شود.

الکتروپمپ چیست؟

الکتروپمپ ها مجموعه ای از الکتروموتور و پمپ آب بوده که وظیفه جابجایی و بالا بردن فشار در سیالات را برعهده دارد. این دستگاه از جمله انواع توربو ماشین ها است. در واقع پمپ ها نیز مجموعه ای از توربو ماشین های توانگیر می باشند. از الکتروپمپ ها برای جابجایی سیالات استفاده می کنند.

پمپ اب کشاورزی

انواع پمپ آب کشاورزی از نظر پمپاژ

پمپ های کشاورزی بر اساس نوع زمین و نوع چاه به انواع مختلفی تولید می شوند که در زیر به آن اشاره می کنیم:

الکترو پمپ کشاورزی تک فاز: 

این پمپ ها معمولی ترین نوع پمپ های کشاورزی هستند که برای چاه های استاندارد و مناسب و در مصارف عادی کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

الکتروپمپ کشاورزی سه فاز:

این الکتروپمپ به دلیل قدرت بسیار بالا به آن الکتروپمپ قوی نیز می گویند. این پمپ ها قدرت مکش و پرتاب آب بسیار بالایی داشته و برای چاه های عمیق به کار برده می شود.

الکتروپمپ کف کش:

این نوع الکتروپمپ ها در داخل چاه کار کرده و آب هر چقدر نیز پایین برود، این پمپ به کارکرد خود ادامه می دهد.

کاربرد پمپ آب کشاورزی

اصلی ترین و مهم ترین کاربرد پمپ های کشاورزی، افزایش فشار آب و انتقال سیالات می باشد. از این پمپ ها معمولا به جهت تامین مداوم آب در موسسات تجاری، صنایع، آکواریوم، منازل، بیمارستان ها و ... استفاده می کنند. همچنین با استفاده از این پمپ آب ها می توان در هر فصل از سال آب کافی در دسترس داشت. در اصل در صنعت کشاورزی پمپ آب هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که کشاورز قصد دارد آب را از پایین به بالا هدایت کند. در این حالت پمپ آب شروع به کار کرده و آب را با فشار مناسب به باغ و یا زمین کشاورزی منتقل می کند.

انواع پمپ آب کشاورزی از نظر عملکرد

پمپ آب های کشاورزی به گونه ای طراحی و تولید شده اند که بتوانند در تمامی شرایط کار کنند. از جمله انواع پمپ آب کشاورزی از نظر عملکرد به شرح زیر می باشد:

پمپ

پمپ آب کشاورزی گریز از مرکز

پمپ های سانتریفیوژ یا همان پمپ های گریز از مرکز معمولا در سطح زمین و برای چاه های کم عمق کاربرد دارند. همچنین می توان از این پمپ ها در خطوط لوله به عنوان تقویت کننده پمپ استفاده کرد. پیش از شروع به کار این پمپ ها می بایست آن را با آب پر کرد و یا بتونه کاری نمود. این پمپ ها را می توان در دو مدل افقی و عمودی نصب کرد. با توجه به این که پمپ های گریز از مرکز هزینه پایین تری دارند، اغلب از این پمپ ها استفاده می شود.

پمپ آب کشاورزی توربینی

پمپ های توربینی به طور معمول از چدن ساخته شده اند و بر روی پایه نصب می شوند. در نصب این نوع پمپ اطمینان از مستقیم بودن چاه و تراز شدن ستون پمپ به شکل عمودی، اهمیت بسیاری دارد. با توجه به حساسیت بالای پمپ آب های توربینی نباید پوشش چاه را لمس کرد زیرا در این صورت در پوشش آن سوراخ هایی به وجود می آید.

پمپ آب کشاورزی شناور

پمپ آب های شناور در بالای موتور قرار گرفته و به وسیله صفحه ای مابین پمپ و موتور آب وارد پمپ می شود. قدرت و طول لوله این پمپ ها باید به اندازه قدرت موتور باشد زیرا در صورتی که قدرت کمتر باشد، موتور بیش از اندازه داغ شده و امکان سوختن آن وجود دارد.

پمپ کشاورزی

قیمت پمپ آب کشاورزی

پمپ آب کشاورزی انواع مختلف دارد که هر کدام دارای توان و قدرت جداگانه ای می باشند. بنابراین تعیین قیمت پمپ ها کار آسانی نیست. به طور کلی می توان گفت فاکتورهایی همچون قدرت پمپ، کیفیت، جنس بدنه، میزان مکش و ... از جمله مواردی است که بر روی هزینه پمپ آب کشاورزی تاثیر می گذارد. برای این که این پمپ ها برای شما ماندگار باشد توصیه می کنیم پیش از توجه به قیمت، به کیفیت محصول توجه کنید تا محصول خریداری شده مدت زمان بیشتری را برای شما کار کند.

خرید پمپ آب کشاورزی

خرید پمپ آب کشاورزی نیاز به شناخت بر روی این محصول دارد. در صورتی که شما بدون شناخت این محصول را خریداری کنید ممکن است نتواند جوابگوی نیاز شما باشد. همچنین کیفیت این پمپ ها در هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر آن همان طور که در بالا عنوان کردیم، پمپ ها در مدل های مختلفی تولید می شوند. بنابراین باید با توجه به نیاز خود مناسب ترین پمپ را خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع پمپ ها و خرید مناسب ترین پمپ با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل نمایید.

مقاله پمپ ها

مقاله انواع پمپ های سانتریفیوژ و پمپ هایی با ویژگی انتقال سیالاتی با ویسگوزیته بالا مثل اسکرو پمپ ها پمپ های دنده ای ...

صفحه از