منوی محصولات


انواع پمپ آب کشاورزی

شاید شما در زمین های کشاورزی و یا در باغداری های مختلف انواع پمپ آب کشاورزی را دیده باشید. پمپ آب به طور گسترده ای برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می شود. اینها ماشین هایی هستند که با اعمال نیروی مکانیکی مایعات یا گازها را از مکانی به مکان دیگر منتقل می کنند. اگر می خواهید بیشتر درباره انواع پمپ آب کشاورزی بدانید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. و دنهایت شما به فروشگاه خرید پمپ آب کشاورزی بروید و خرید مناسبی را با توجه به این اطلاعات  داشته باشید.

پمپ در کشاورزی | 6 نوع اساسی مورد استفاده برای آبیاری

پمپ ها با افزایش فشار سیال و دادن قدرت جریان در برابر نیروی گرانش، آب را از ناحیه ای با فشار کم به فشار بالا منتقل می کنند. پمپ ها از فلزات یا آلیاژهای سخت شده مانند فولاد ضد زنگ، کروم، نیکل و غیره ساخته می شوند. آنها می توانند با انرژی الکتریکی، انرژی باد، نیروی دستی و غیره کار کنند. آنها در کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا دستگاه های اصلی برای تامین آبیاری هستند. به محصولات زراعی نیز می توانند خدمات بسیاری را ارایه دهند.

انواع مختلفی از پمپ ها برای آبیاری موجود است. برخی از آنها به طور ویژه برای پاسخگویی به نیاز خاصی برای آبیاری در کشاورزی طراحی شده اند.

پمپ ها به دو نوع عمده تقسیم می شوند: پمپ های جابجایی مثبت و پمپ های دینامیک.

پمپ های جابجایی مثبت

همانطور که از نام آن پیداست، یک پمپ جابجایی مثبت با انرژی مکانیکی آب را از جایی به مکان دیگر جابجا می کند یا می راند. دو طرف دارد، یک طرف مکش و یک طرف تخلیه. سیال به داخل شیر مکش می رود و از شیر خروجی خارج می شود. آنها از حرکت رفت و برگشتی، چرخشی یا خطی پیستون برای به دام انداختن حجم ثابتی از سیال در محفظه ای در داخل پمپ استفاده می کنند که سپس از طریق نازل به بیرون منتقل یا تخلیه می شود. با پر کردن همزمان محفظه با مایع و سپس جابجایی آن عمل می کند. که این جزو انواع پمپ آب کشاورزی به شمار می رود.

مقدار ثابتی از سیال در هر سیکل کاری پمپ جابجا می شود. بنابراین، آنها را "پمپ های حجم ثابت" نیز می نامند. در این نوع پمپ ها باید از شیر اطمینان استفاده شود زیرا با سیالات بسیار پرفشار سروکار دارد. آنها معمولا به صورت دستی کار می کنند. نمی توان از آنها برای پمپاژ آب از سطوح عمیق تر سطح آب استفاده کرد. آنها را می توان با انواع محصولات استفاده کرد. به عنوان مثال پمپ های دستی موجود در خانه ها، یک پمپ معمولی پخش صابون دستی و غیره هستند. که در انواع پمپ آب کشاورزی به کار می رود.

مزایای پمپ های جابجایی مثبت

آنها می توانند فشارهای بسیار بالا (حدود 800 بار) را تحویل دهند.

آنها می توانند مایعات با ویسکوزیته بالا و همچنین کم را کنترل کنند. سرعت جریان با افزایش ویسکوزیته سیال افزایش می یابد.

راندمان آنها بالاست (بیش از 90 درصد).

سرعت جریان بدون توجه به تغییرات فشار ثابت می ماند.

آنها بسیار بادوام و ارزان هستند.

آنها می توانند آلودگی هوا یا گاز را در جریان مایع کنترل کنند.

معایب پمپ های جابجایی مثبت

آنها نیاز به محافظت در برابر فشار بیش از حد دارند.

در مقایسه با پمپ های گریز از مرکز، طراحی پیچیده ای دارند.

آنها نیاز به تعمیر و نگهداری بالایی دارند، اما گران نیستند.

کاربردهای پمپ های جابجایی مثبت

می توان از آنها برای آبیاری مزرعه استفاده کرد.

از آنها می توان برای پمپ کردن رنگ های اسپری، روغن ها و شستشو با نیروی زیاد استفاده کرد.

می توان از آنها برای حمل و نقل نفت یا گاز در خطوط لوله استفاده کرد.

می توان از آنها در تولید مواد شیمیایی استفاده کرد.

می توان از آنها برای انتقال دوغاب زباله در تصفیه خانه های زباله استفاده کرد. که با توجه به انواع پمپ آب کشاورزی متفاوت است.

پمپ های دینامیک

همانطور که از نام آن پیداست، پمپ پویا یک پمپ با سرعت بالا است. آنها انرژی جنبشی جریان را با حرکات مکانیکی افزایش می دهند که سپس منجر به جریان به لوله تخلیه می شود. پمپ های سانتریفیوژ زیر مجموعه اصلی پمپ های دینامیکی هستند.

این نوع پمپ ها حتی می توانند با آب شور یا آب شنی کار کنند. آنها معمولاً با فیلترهایی برای حذف آلاینده های جامد در آنها نصب می شوند. آنها را می توان با انواع محصولات استفاده کرد. که در انواع پمپ آب کشاورزی به کار می رود.

پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفوژ

این پمپ ها متداول ترین نوع مورد استفاده برای روش های آبیاری هستند. یک پمپ گریز از مرکز به واسطه حرکت چرخشی سیال را از طریق پمپ حرکت می دهد. پروانه اصلی ترین وسیله ای است که سیال داخل پمپ را می چرخاند و می کشد.

پمپ سانتریفیوژ همیشه در آب غوطه ور است و چرخش آن انرژی جنبشی را از موتور به سیال منتقل می کند. به دلیل این انرژی جنبشی، سیال از طریق پمپ حرکت می کند و از شیر تخلیه خارج می شود. آنها معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. این انرژی الکتریکی می تواند از منابع عمومی معمولی یا از انرژی خورشیدی، بادی، آبی و غیره باشد. اما همه ی آن ها جزو  پمپ آب کشاورزی هستند.

پمپ های زیر در دسته پمپ های گریز از مرکز قرار می گیرند:

پمپ های شناور

همانطور که از نام آن پیداست، یک پمپ شناور در زیر سطح آب نصب می شود. از عناصر ضد آب تشکیل شده است. آنها در چاه، دریاچه یا برکه استفاده می شوند. آنها نیازی به پرایمینگ ندارند. آنها بسیار کارآمد هستند.

پمپ های شناور می توانند پمپ های تک مرحله ای یا پمپ های چند مرحله ای (ترکیبی از بسیاری از پمپ های تک مرحله ای) باشند. آنها معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. آنها را می توان با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره استفاده کرد. آنها می توانند زمانی که سطح آب منبع آب کم است استفاده شوند. بنابراین می تواند آن ها را جزو انواع پمپ آب کشاورزی دانست.

پمپ های توربین

پمپ های توربین در زیر آب نیز نصب می شوند. آنها راندمان بالایی دارند، مشابه پمپ های شناور هستند. آنها را می توان با چاه ها، دریاچه ها یا برکه ها استفاده کرد. رایج ترین نوع پمپ توربین، پمپ توربین عمودی است.

پمپ های توربین معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. آنها را می توان با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره استفاده کرد. آنها می توانند زمانی که سطح آب منبع آب کم است استفاده شوند.

آنها متداول ترین نوع پمپ های گریز از مرکز هستند. تمام انواع پمپ های قابل حمل، از جمله پمپ های تقویت کننده، پمپ های گریز از مرکز مکش انتهایی هستند. آنها اغلب با یک موتور دوار متصل می شوند.

هنگامی که منبع آب کمتر از 4 فوت از پمپ قرار دارد، این پمپ ها برای استفاده مناسب نیستند. آنها معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. آنها را می توان با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره مورد استفاده قرار داد. زمانی که سطح آب نسبتاً عمیق است می توان از آنها استفاده کرد. امیدواریم تا اینجا تا حد زیادی با انواع پمپ آب کشاورزی آشنا شده باشید.

پمپ های جت

جت پمپ یا بالابر هیدرولیک قابلیت بلند کردن آب را از منبع آبی دارد که در پایین تر از سطح پمپ قرار دارد اما دبی کمتری دارند. از آنها برای پمپاژ آب از رودخانه یا آب عمیق تر استفاده می شود.

آنها معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. آنها را می توان با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره استفاده کرد. می توان از آنها برای پمپاژ آب از یک منبع آب بسیار عمیق استفاده کرد. اما با این حال جزو انواع پمپ های آب کشاورزی است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ شناور یک پمپ گریز از مرکز معمولی است که به یک جسم شناور متصل است. از آنها برای پمپاژ آب از سطح دریاچه یا برکه استفاده می شود. آنها معمولاً از پمپ های شناور استفاده می کنند.

آنها معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. آنها را می توان با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره استفاده کرد. می توان از آنها برای پمپاژ آب از یک بدنه آبی کم عمق استفاده کرد. که جزو انواع پمپ آب کشاورزی است که کشاورزان بسیار دوست دارند از آن استفاده کنند.

مزایا و معایب پمپ های سانتریفیوژ

طراحی نسبتا ساده ای دارند.

احتمال نشتی در پمپ ها وجود ندارد.

در اثر اصطکاک تلفات کمتری وجود دارد.

آنها ارزان هستند.

تقریبا هیچ صدایی وجود ندارد.

این پمپ تقریبا 100% راندمان دارد.

سرعت جریان به فشار بستگی دارد و پمپ فقط در یک سطح فشار معین کار می کند.

هنگامی که از سیالات با ویسکوزیته بالا استفاده می شود سرعت جریان کاهش می یابد.

به جریان ثابت سیال نیاز دارد. در غیر این صورت، حباب گاز ممکن است تشکیل شود و پمپاژ آن متوقف شود.

نیاز به پرایمینگ دارد.

ذرات آهن در یک مایع می توانند باعث خوردگی پروانه شوند.

دوستان عزیزی که قصد خرید انواع پمپ آب کشاورزی را دارند، می توانند از نوین پمپ اقدام به خرید نمایند، نوین پمپ دارای انواع پمپ های کشاورزی است.

کاربردهای پمپ های گریز از مرکز

آنها متداول ترین نوع پمپ ها در آبیاری هستند.

آنها می توانند مایعات مضر و خطرناک را پمپ کنند.

آنها در معدن، صنایع پتروشیمی و لوازم خانگی استفاده می شوند.

در سیستم کنترل هیدرولیک استفاده می شود.

توسط آتش نشانان و همچنین برای پمپاژ آب به مخازن ساختمان های مسکونی استفاده می شود.

انواع برندهایی که برای پمپ کشاورزی وجود دارد

انواع پمپ آب کشاورزی موثرترین دستگاه برای اهداف آبیاری است. آنها نقش اساسی در کشاورزی دارند زیرا آب را از منبع به زمین کشاورزی پمپ می کنند. پمپ ها را می توان برای بسیاری از انواع آبیاری مانند قطره ای، بارانی و استفاده از لوله کشی استفاده کرد. انواع ماشین های پمپ آب با سوخت در بازار موجود است. برخی از انواع آن عبارتند از: ماشین های پمپ آب گازوئیلی، بنزینی، نفت سفید و برقی. آنها بر اساس بودجه، اندازه زمین، منبع آب، منابع برق مورد نیاز انتخاب می شوند.

از کاربردهای پمپ آب می توان به مصارف خانگی، آبیاری مزارع، مصارف کشاورزی، پمپ غوطه ور در چشمه ها، چاه ها، چاهک ها و مخازن آب اشاره کرد.

در زیر لیستی از انواع پمپ آب کشاورزی بر اساس کارکرد سوخت آورده شده است:

پمپ آب موتور بنزین:

همانطور که از نام نشان می دهد این پمپ ها با استفاده از یک موتور بنزینی 4 زمانه کار می کنند که قادر به پمپاژ موثر آب از منبع به میدان است. مشخصات عبارتند از:

قدرت نامی: 1.5 اسب بخار تا 6 اسب بخار

حجم: 98 تا 212 سی سی

سرعت: 3600 دور در دقیقه

موتور: 4 زمانه، هوا خنک

ظرفیت مخزن سوخت: 1.3 تا 3.6 لیتر

مصرف سوخت: 700 تا 1800 میلی لیتر در ساعت

پمپ آب موتور دیزل: این جزو انواع پمپ آب کشاورزی است. این پمپ های آب که با موتور 4 زمانه سوخت دیزل کار می کنند دارای یک سیلندر هستند. مشخصات عبارتند از:

توان نامی: 3.6 تا 4 کیلو وات

حجم: 247 تا 296 سی سی

ظرفیت مخزن سوخت: 2.5 تا 3.5 لیتر

مصرف سوخت: 290 تا 308 گرم در کیلووات ساعت

پمپ آب برقی: در این بخش ما یک پمپ آب شناور چاه باز، پمپ آب برقی خود پرایم شونده و ماشین های پمپ آب با کارکرد الکتریکی داریم.

پمپ آب موتور نفت سفید: پمپ های آب موتور نفت سفید از سوخت بنزین برای راه اندازی استفاده می کنند اما با سوخت نفت سفید کار می کنند. این یک موتور مقرون به صرفه است. مشخصات عبارتند از:

قدرت نامی: 3.3 تا 4.1 اسب بخار

موتور: 4 زمانه

چرا نوین پمپ را انتخاب کنیم؟

نوین پمپ قادر است انواع پمپ آب کشاورزی را ارایه دهد، شما هنگامی که وارد فروشگاه نوین پمپ می شوید، خیالتان راحت است، زیرا تمامی پمپ های موجود در سراسر کشور در این فروشگاه موجود است، و با کیفیت ترین و بهترین نوع آن ها هم موجود است، بنابراین اگر برای زمین کشاورزی خود می خواهید پمپ تهیه کنید، پیشنهاد می کنیم حتما به نوین پمپ سر بزنید، جدیدترین پمپ های موجود در بازار همراه با نازلترین قیمت به شما عرضه می شود.

 

 

مقاله پمپ ها

مقاله انواع پمپ های سانتریفیوژ و پمپ هایی با ویژگی انتقال سیالاتی با ویسگوزیته بالا مثل اسکرو پمپ ها پمپ های دنده ای ...

صفحه از