منوی محصولات


کاربرد مکانیکال سیل و انواع آن

حتماً تا کنون نام سیل بندها یا آب بندهای مکانیکی را شنیده اید. اما آیا از کاربرد آن آگاهی دارید؟ در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با کاربرد مکانیکال سیل و انواع آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید. اما قبل از آغاز بحث می خواهیم شرکت نوین پمپ را به شما معرفی کنیم. این شرکت برای صنایع مختلف به ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با هدف تامین تجهیزات تأسیس شد. کیفیت بالا و سوابق صنعتی پرسنل این شرکت باعث شده است که مورد توجه بسیاری از صنایع قرار بگیرد. شما می توانید محصولات متفاوتی که مورد نیازتان است را از این شرکت تهیه کنید. یکی از محصولات تولیدی این شرکت انواع مکانیکال سیل است که با کیفیت بسیار بالا در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

کاربرد مکانیکال سیل

به طور خلاصه و کلی اگر بخواهیم دلایل استفاده از مکانیکال سیل و یا آب بند های مکانیکی را بیان کنیم می‌توان دلایل زیر را عنوان کرد:

سیل ها باعث می شود که از نشت سیالات جلوگیری شود. این وسیله های پرکاربرد به صورتی طراحی می شوند که می توانند در شرایط عملیاتی متفاوت به خوبی کار کنند. اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که از یک طرح مکانیکال سیل نمی توان در تمامی شرایط و حالت های متفاوت استفاده کرد. بنابراین هر کدام از آب بندهای مکانیکی یک کاربرد مخصوص و یک گستره عملیاتی خاصی دارد که آن را مناسب شرایط کاری مختص به خود می کند.

از محدودیت هایی که می‌توان برای مکانیکال سیل ها اشاره کرد محدودیت های مکانیکی و محدودیت های متریالی هستند. این مسئله در واقع به این معنی است که هر کدام از آب بندهای مکانیکی با نوع خاص جنس خود در شرایط عملیاتی مختص به خود مناسب خواهد بود. به طور مثال در فشار خاص، سرعت و سایز خاص و یا در دمای خاص. بنابراین هر کدام از این خصوصیات آنها باعث می شود که طرح های متفاوت و نهایتاً کاربردهای متفاوتی از مکانیکال سیل ها مشاهده کنیم.

تقسیم بندی آب بندها و مکانیکال سیل ها

همانطور که گفته شد آب بندها به ظاهر بسیار ساده هستند. اما حقیقت امر چیزی متفاوت تر از این قضیه است. آنها دارای اجزای بسیار پیچیده و دقیق هستند. تمامی مدارهای هیدرولیکی در صورت عدم استفاده از سیل بند ها قادر نخواهند بود که فشار مورد نیاز روغن را حفظ کند. علاوه بر این مکانیکال سیل ها می تواند از ورود هر نوع آلودگی به درون سیستم ها نیز ممانعت به عمل آورد. به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که آب بندهای مکانیکی به دو صورت می توانند عمل کنند. اول به صورت استاتیکی است که در این حالت سیل بندها مانع از نشت سیال از اجزای ثابت می شوند و حالت دوم دینامیکی بوده که مانع از نشت سیال از اجزای متحرک می شوند.

اما اگر بخواهیم به طور کلی آب بندها را بر اساس نوع و شکل شان طبقه بندی کنیم می‌توان آنها را به شرح زیر بیان کرد. در این طبقه بندی مکانیکال سیلها به عنوان زیرمجموعه آب بندها قرار می گیرد.

انواع آب بندها:

اورینگ

این نوع از سیل بندها یکی از انواع رایج در تجهیزات هیدرولیکی صنعتی بوده که جنس آنها از لاستیک مصنوعی است و در هر دو حالت استاتیکی و دینامیکی وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از مکانیکال سیل ها به علت سایشی که دارند نمی توانند در محورهای دوار مورد استفاده قرار گیرند.

پکینگ های وی و یو شکل

این نوع از پکینگ ها در واقع سیل ‌بندهای دینامیکی هستند که جنس آنها از لاستیک طبیعی یا مصنوعی، پلاستیک، چرم و یا مواد دیگر است و به شکل های حروف انگلیسی یو و وی قابل دسترس هستند.

پکینگ های فنجانی و فلنجی

این نوع از آب بندها نیز جزو آب ‌بندهای دینامیکی هستند و همانند پکینگ های یو و وی شکل جنسشان از چرم، پلاستیک و لاستیک مصنوعی و یا مواد دیگر است. از این پکینگ ها در پیستون و میله پیستون بهره می برند. انبساطی که در لبه این پکینگ ها به وجود می‌آید باعث می شود که از نشت سیال جلوگیری شود.

آب بندهای فلزی

این سیل بندهای فلزی که بیشتر به رینگ های پیستون موتور شباهت دارند از انواع دینامیکی محسوب می‌شوند و جنس آنها از فولاد است. معمولاً برای میله پیستون و پیستون مورد استفاده دارند و در دو نوع فنری و غیر فنری قابل مشاهده می باشند.

پکینگ های کمپرسی

این پکینگ ها نیز دارای کاربرد دینامیکی هستند و متریال آنها از پنبه مخلوط با لایه های لاستیکی آزبست، پلاستیک و یا فلزهای انعطاف پذیر بوده و معمولاً به شکل حلقه های پیوسته و یا به صورت تک حلقه قابل مشاهده هستند. کاربرد آنها نیز مانند پکینگ های u و v شکل است. این آب بندها در فشارهای پایین مناسب عمل می‌کنند و روانکاوی آنها نیز بسیار حائز اهمیت است .اگر به روانکاوی آنها اهمیت داده نشود و به صورت خشک کار کنند این احتمال وجود دارد که روی سطح اجزای متحرک خراشیدگی ایجاد شود.

کاسه نمد

کاسه نمدها رامی توان شکل اصلاح شده پکینگهای یو و وی شکل دانست.

واشرها

این مورد از ساده ترین و معروفترین نوع آب بندها به حساب می آیند و کاربرد آنها استاتیکی بوده و مواد مختلف فلزی و غیرفلزی در ساخت آنها استفاده می شود و در شکل های متفاوتی نیز قابل دسترسی هستند.

آب بندهای مکانیکی

و اما مکانیکال سیل ها معمولاً در دو متریال لاستیک و فلز مشاهده می‌شود و آنها را جزو انواع دینامیکی می دانند. در برخی موارد قسمت دوار آن به وسیله کربن ساخته می‌شود و با جنس فولاد تقویت می شود. معمولاً این مکانیکال سیل ها را روی محور های دوار قرار می دهند و نحوه آن به این صورت است که قسمت خارجی آنها باید به محفظه وصل شود و قسمت داخلی نیز بر روی محور متصل شود. علاوه بر این یک فنر نیز باید باشد که این دو قسمت را به هم وصل کرده و باعث استحکام آن شود. همچنین از یک دیافراگم و یا یک حلقه لاستیکی نیز استفاده می‌شود تا انعطاف جانبی آب بند و حرکت قسمت دوار آن نیز ایجاد شود.

امروزه مسائل مربوط به محیط زیست پیچیدگی بیشتری یافته و امکان الودگی محیط به وسیله نشت هایی که ممکن است از پکینگ ها اتفاق بیفتد وجود دارد. حال اگر سیال خطرناکی از این پکیج ها نشت شود بسیار مضر است. بنابراین در بسیاری از موارد به جای اینکه از پکینگ های ساده استفاده شود از آب بندهای مکانیکی استفاده می شود و هر روز استفاده از آنها در حال گسترش است.

مقاله پمپ ها

مقاله انواع پمپ های سانتریفیوژ و پمپ هایی با ویژگی انتقال سیالاتی با ویسگوزیته بالا مثل اسکرو پمپ ها پمپ های دنده ای ...

صفحه از