منوی محصولات


انواع آب بندهای مکانیکی

انواع آب بندهای مکانیکی

اگر جزو کسانی هستید که فنی کارید و یا با سیستم و صنعت سر و کار دارید حتماً نام مکانیکال سیل و یا انواع آب بندهای مکانیکی را شنیده اید. هر سیستم و صنعتی برای اینکه بتواند از نشت مایعات و سیالات سیستم های خود جلوگیری کند نیاز به آب بند کردن و بنابراین نیاز به مکانیکال سیل خاص خود دارد.

 شرکت نوین پمپ به عنوان نمایندگی مکانیکال سیل یا همان آب بند مکانیکی با تکیه بر دانش و تجربه خاص خود می‌تواند نیاز تمام مشتریان خود را به انواع متفاوتی از مکانیکال سیل ها برآورده سازد. این شرکت با کیفیت محصولات خود توانسته است است توجه بسیاری از صنعتگران را به خود جلب کند و بنابراین شما به راحتی می توانید برای خرید وسایل مورد نیاز خود و مکانیکال سیل مورد نظر خود به این شرکت مراجعه کرده و نیاز خود را خریداری کنید.

آب بند مکانیکی چیست؟

آب بند مکانیکی که با نام مکانیکال سیل نیز شناخته می شود یک وسیله بسیار موثر برای آب بندی تجهیزات می باشد. به کمک این وسیله می توان از نشتی انواع مایعات به بیرون از سیستم خودداری کرد. از این وسیله می توان در پمپ های سانتریفیوژ، همزنها، میکسرها، راکتورها، کمپرسورها، دمنده ها و غیره استفاده کرد.

باید این مطلب را اضافه کرد که اگر چه مکانیکال سیل می تواند به صورت کاملا موثر از نشت سیال جلوگیری کند و تمام طرح‌های آن دارای خصوصیات مشترک هستند؛ اما موفقیت کار شما بستگی به انتخاب مدل مناسب از آب بندهای مکانیکی و همچنین انتخاب طرح مناسب آن دارد. شما باید بسته به نوع فعالیت خود مکانیکال سیلی با مواد و متریال مناسب و همچنین طرح مناسبی انتخاب کنید تا بتوانید موفقیت سیستم خود را تضمین کنید.

در این مورد ما به شما استفاده از خدمات شرکت نوین پمپ به عنوان نمایندگی مکانیکال سیل و آب بندهای مکانیکی را پیشنهاد می کنیم. کارشناسان فنی این شرکت همواره تلاش می‌کنند تا راهکارهای مناسب و حمایت های فنی و پشتیبانی همیشگی خود را به نحو مطلوب برای مشتریان خود ارائه دهند.

مکانیکال سیل ها بسته به نوع پمپ و نوع طراحی که دارند در انواع متفاوتی وجود دارند.

طبقه بندی آب بندهای مکانیکی از نظر تعادل فشار:

بسته به تعادل فشار می توان سیل بندهای مکانیکی را به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول مکانیکال سیل های متعادل و گروه دوم مکانیکال سیل های نامتعادل نام دارند.

آب بند مکانیکی متعادل

این نوع از آب بندها با توجه به جهت چرخش محور مستقل هستند. قطر شفتی بین ۱۴ تا ۱۵۰ میلیمتر دارد و ابعاد آن نیز متناسب با استانداردهای معتبر است. سیل بند مکانیکی حرارتی بین ۵۰ تا ۲۸۰ درجه سانتیگراد را می تواند تحمل کند و علاوه بر این دامنه فشاری در حدود ۳۰ بار دارد.

در تمامی انواع مکانیکال سیل ها یا همان آب بندهای مکانیکی دو نیروی متفاوت وجود دارند که این نیروها باعث می شوند که صفحات سیل‌بند مکانیکی بسته شود. این نیروها عبارتند از نیروی مکانیکی فنر یا بیلوز و دومین نیرو نیز نیروی فشار هیدرواستاتیک سیال درون محفظه آب بندی.

علاوه بر نیروهای ذکر شده سه نیروی متفاوت دیگر نیز وجود دارد که این نیروها باعث می شوند که سطوح آب بندی باز شود. اولین نیرو نیروی فشار هیدرواستاتیک فیلم سیال بین سطوح آب بند است که این نیرو باعث می‌شود فشارهای مختلفی در فیلم سیال ایجاد شود. این فیلم سیالی که بین سطوح آب بند قرار دارد می تواند به شکل گاز، مایع و یا دو فازی وجود داشته باشد.

نیروی بعدی نیروی گریز از مرکز فیلم سیال است و نیروی سوم نیز نیروی هیدرودینامیکی سیال حبس شده می باشد که در ناصافی های سطوح آب بند قرار دارد.

در واقع سطوح مکانیکال سیل ها در اثر حرکت صفحه متحرک و همچنین فشار هیدرودینامیکی که در سیال وجود دارد باعث می شود که سیال در شیار های خیلی ریزی که در سطوح آب بند وجود دارد جاری شده و حبس شود. این سیال کشف شده که به واسطه نیروی فشار هیدرواستاتیک و فشار هیدرودینامیک فشرده می شود باعث می گردد که یک نیروی مخالف در جهت گشوده شدن صفحات آب بند به وجود بیاید.

تعادل نیروها در آب بندهای متعادل

می توان اینگونه بیان کرد که اگر برآیند نیرو های ذکر شده که برای بسته شدن آن استفاده می‌شود بزرگ ‌تر باشد در نهایت باعث می‌شود که فیلم سیال از بین برود و حرارت زیادی که بین سطوح آب بندی ایجاد می شود باعث اتلاف انرژی و همچنین بازده کم پمپ می شود. اما اگر برایند نیرو هایی که در جهت گشوده شدن سطوح آب بند عمل می کنند بزرگتر باشد در نهایت باعث می‌شود که صفحات آب بند از همدیگر باز شود و سیال به مقدار زیادی نشت کند.

بنابراین اگر در فشار آب بندها تعادل وجود داشته باشد باعث می شود که بین نیروهایی که باعث بازشدن می شوند و نیروهایی که باعث بسته شدن صفحات آب بندی شوند تعادل به وجود بیاید. این تعادل ایجاد شده باعث می شود که روی سطوح آب بند حرارت زیاد به وجود نیاید و علاوه بر آن از نشت زیاد از حد سیال نیز ممانعت به عمل می آورد.

معمولا از آب بندهای متعادل در جاهایی که فشارهای بسیار بالا وجود دارد استفاده می کنند. اما سیل بند مکانیکی نامتعادل را فقط معمولاً می‌توانند تا فشار حدود ۱۰ بار استفاده کند.

سیل بند مکانیکی با فنر موجی و یا فنر سینوسی:

 این مورد نیز از انواع مکانیکال سیل است و جهت چرخش آن مستقل است. همانند مکانیکال سیل متعادل دارای ابعاد متناسب با استانداردهای معتبر است. حرارت کاری که می تواند تحمل کند بین ۲۰ تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد می باشد. این نوع از مکانیکال سیل باعث می‌شود تا سیال به خاطر اختلاف فشاری که در قطعات و اطرافش وجود دارد درگیر نشتی نشود.

اب بند بیلوز الاستومری:

 این نوع از بندهای مکانیکی نیز بیشتر در آب بندی مکانیکی پمپ های روغن و یا پمپ های آب سرد کاربرد دارداین نوع از انواع سیل بندهای مکانیکی نامتعادل است اما از نظر چرخشش مستقل بوده و ابعاد آن نیز همانند دیگر انواع با استانداردهای معتبر متناسب است. قطر شافت آن حدود ۱۰ تا ۱۰۰ میلیمتر است و حرارت کاری که می تواند تحمل کند -۲۰ تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد می باشد. علاوه بر این دامنه فشار این نوع از آب بندهای مکانیکی حدود ۱۰ بار است.

سیل بند مکانیکی از نوع بیلوز فلزی یا جوشی:

 این نوع حرارت کاری بالایی دارد و چیزی بین -۵۰ تا ۳۵۰ درجه سانتیگراد را شامل می شود. از نوع متعادل نیز می باشد.

این قطعه در صنایعی مناسب است که با مواد شیمیایی خورنده سر و کار دارد و همچنین در صنایع پالایشگاه و پتروشیمی نیز از آن استفاده می شود. آب بند مکانیکی بیلوز فلزی یک نوع دیگر نیز را شامل می شود که عنوان بیلوز فلزی لوله ای را دارد. این بیلوزهای لوله ای هم به عنوان عنصری از انتقال گشتاور و هم به ‌عنوان یک فنر کارایی دارد.

 

مقاله پمپ ها

مقاله انواع پمپ های سانتریفیوژ و پمپ هایی با ویژگی انتقال سیالاتی با ویسگوزیته بالا مثل اسکرو پمپ ها پمپ های دنده ای ...

صفحه از