منوی محصولات


پمپ کشاورزی برقی


پمپ کشاورزی برقی یکی از محصولاتی است که در چند سال اخیر تولید و به بازار عرضه شد و تحول بسیاری را در زمینه کشاورزی به وجود آورد. این پمپ ها آب را از اعماق استخراج کرده و به زمین های کشاورزی می رساند. پمپ های کشاورزی کاربردهای گسترده ای دارند و در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود. در این مقاله به صورت کامل این پمپ ها را به شما معرفی کرده و شما را از کارکرد هر کدام مطلع خواهیم کرد.

پمپ کشاورزی برقی چیست و به چه صورت کار می کند؟

در صنعت پمپ و مصارف کشاورزی، پمپ های برقی یکی از حرفه ای ترین و قدرتمندترین پمپ ها به شمار می روند. زیرا این پمپ ها با فشار بسیار بالایی آب را از اعماق چاه پمپاژ کرده و از طریق سیستم های لوله کشی آن را به مسافت های طولانی می رساند. به همین دلیل پمپ های کشاوزی می بایست از دوام و استقامت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند به خوبی آب مورد نیاز کشاورزی را تامین کنند. این پمپ ها هر کدام بر اساس عملکرد به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که در زیر به آن اشاره می کنیم.

انواع پمپ کشاورزی بر اساس نوع پمپاژ

پمپ های کشاورزی برای پمپاژ کردن آب به دو صورت دینامیکی و معمولی عمل می کند که به شرح زیر می باشد:

پمپ آب دینامیکی: پمپ های دینامیکی به طور معمول دارای انعطاف پذیری و کارایی بالایی هستند. این پمپ ها برای فرایندهای بزرگ همچون آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد. تیغه و پروانه دو قطعه اصلی در پمپ آب های دینامیکی به شمار می روند که از طریق چرخش تیغه ها جریان سیالات را می توان تغییر داد. این نوع پمپ ها قدرت بسیار بالایی دارد و از این رو برای صنعت کشاورزی بسیار کاربردی است.

پمپ آب کشاورزی معمولی: تیغه های مخصوص پمپ آب کشاورزی معمولی اجازه تغییر هوای اطراف را می دهد و آن را در جهت خاص می گذارد. این پمپ ها به تغییر مقدار فشار در یک محیط بسته عمل می نمایند. با کم شدن حجم فشار نیز افت می کند. این تغییرات فشار موجب مکش مایعات به سیستم شده و پس از آن در سمت مورد نظر خارج می گردد.

انواع پمپ آب بر اساس نحوه نصب

پمپ های آب برای این که بتواند به خوبی کارکرد داشته باشد به دو صورت نصب می شود:

پمپ آب کشاورزی سطحی: پمپ های سطحی بر روی قسمتی بالاتر از سطح آب همچون دیواره سد قابل نصب است. این پمپ آب را از منبع آب دریافت کرده و پس از آن آب را به نقطه استفاده می رساند.

پمپ آب کشاورزی زیر آب: این پمپ ها همان طور که از نامشان مشخص است در زیر منبع آب نصب می گردد و در هنگام نیاز آب را از منبع زیر زمینی دریافت کرده و به لوله ها می رساند. برای نصب این پمپ ها باید به اندازه سطح و قدرت پمپ توجه کرد.

پمپ اب کشاورزی برقی

 

انواع پمپ آب کشاورزی از نظر عملکرد

پمپ های کشاورزی از نظر نحوه کارکرد در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود که عبارت است از:

پمپ آب کشاورزی گریز از مرکز: این پمپ آب ها که با نام پمپ سانتریفیوژ شناخته می شود، معمولا برای مکش آب از آب های زیرزمینی کم عمق مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توان از این نوع پمپ ها برای تقویت کردن سیستم آبیاری استفاده کرد. پمپ های گریز از مرکز می توانند به صورت عمودی و افقی کار کنند و معمولا هزینه پایین تری نیز دارند.

پمپ آب کشاورزی توربینی: پمپ های توربینی معمولا از جنس چدن ساخته می شوند و بر روی پایه نصب می گردد. این پمپ برای تامین آب مورد نیاز برای ساختمان می تواند کارکرد داشته باشد. پمپ آب کشاورزی توربینی برای این که بتواند به خوبی کار کند باید روغن کاری شود.

پمپ آب کشاورزی شناور: این پمپ آب ها یکی از متداول ترین پمپ های کشاورزی برقی هستند که قدرت موتور بالاتر بوده و آب به وسیله صفحه ای بین موتور و پمپ به داخل پمپ وارد می گردد. رعد و برق می تواند بر روی عملکرد این پمپ ها تاثیرات منفی بگذارد.

پمپ آب کشاورزی پروانه ای: پمپ آب های پروانه ای در شرایط سرعت جریان بالا و انرژی پایین مورد استفاده قرار می گیرد. این پمپ ها می توانند در یک سو یک سکوی پمپاژ متحرک به شکل عمودی قرار بگیرند که در کارکرد کشاورزی اغلب به صورت افقی نصب می شود.

کاربرد پمپ آب کشاورزی

از جمله مهم ترین کاربرد پمپ آب کشاورزی عبارت است از:

سیستم های آبیاری

زمین های باغبانی و کشاورزی

کارگاه ها و صنایع

استخرها و حوضچه ها

مکان هایی که نیاز به فشار بالای آب دارد

پمپ اب کشاورزی برقی

مزایای استفاده از پمپ کشاورزی برقی

پمپ های کشاورزی مزایای بسیاری دارد که عبارت است از:

قدرت مکش آب بسیار بالایی دارد.

با استفاده از این پمپ به استفاده از روغن و سوخت نیازی نیست.

عمر کارکرد طولانی و ماندگاری بالایی دارد.

تعمیر و نگهداری قطعات آن آسان است.

خرید پمپ آب کشاورزی

برای خرید پمپ کشاورزی برقی باید دقت و توجه زیادی کنید تا این پمپ بتواند جوابگوی نیاز شما باشد. از جمله عواملی که در هنگام خرید این محصول باید مورد توجه قرار گیرد می توان به توان، حداکثر دبی، حداکثر ارتفاع، قطر خروجی لوله و مشخصات الکتریکی اشاره کرد. از دیگر ملاک های خرید پمپ های کشاورزی کیفیت و قیمت این محصول می باشد. برای این که خریدی مطمئن و باکیفیت داشته باشید بهتر است به مراکز مجاز و مطمئن مراجعه نمایید.

قیمت پمپ کشاورزی برقی

پمپ های کشاورزی برقی از اجزای مختلفی همچون الکتروموتور، کوپلینگ، محفظه یاتاقان، مکانیکال سیال و پروانه تشکیل شده است. کیفیت و ساختار این قطعات به صورت مستقیم بر روی قیمت این محصول تاثیر می گذارد. با توجه به تاثیر این قطعات بر روی کارکرد پمپ های کشاورزی، در هنگام خرید باید به سلامت و جنس قطعات توجه داشته باشید و با پرداخت هزینه بالاتر این محصول را با کیفیت بالاتری دریافت کنید.

 

 

مقاله پمپ ها

مقاله انواع پمپ های سانتریفیوژ و پمپ هایی با ویژگی انتقال سیالاتی با ویسگوزیته بالا مثل اسکرو پمپ ها پمپ های دنده ای ...

صفحه از