منوی محصولات


مکانیکال سیل چیست؟

مکانیکال سیل چیست؟

مکانیکال سیل که با نام آب بند مکانیکی نیز شناخته می‌شود وسیله ایست که برای کمک کردن به یک سیستم آبرسان. قطعات و تجهیزاتی را دارد و با این قطعات از نشت سیال جاری که ممکن است بر اثر وجود اختلاف فشار در مرز بین قطعات و یا دور شافت در الکتروموتور و محفظه به وجود آید جلوگیری کند. این وسیله به این شکل کمک می‌کند تا پمپاژ به شکل درست و اصولی خود انجام بپذیرد. مکانیکال سیل نام‌های دیگری نیز دارد مثلاً سیل مکانیکی نافی و یا همان طور که اشاره شد آببند مکانیکی نیز از دیگر نام‌ های این وسیله کاربردی و مفید می باشد. در این مقاله با ما باشید تا همه چیز را درباره مکانیکال سیل توضیح دهیم.

تعریف مکانیکال سیل

آب بند مکانیکی و یا همان مکانیکال سیل از قطعات صنعتی پرکاربرد و مفیدی می باشد. که می توان به جرأت بیان کرد که یکی از ایمن ترین تجهیزات است تا بتواند از نشت انواع گازها و مایعات و جامدات در هر دستگاهی جلوگیری کند. تصور کنید که سیالی که می خواهیم از نشت آن جلوگیری کنیم جزو مواد سمی، منفجره و گران قیمت باشد؛ آنگاه اهمیت مکانیک سیل ها در نظر شما صد چندان خواهد شد.

از آب بندهای مکانیکی می توانیم در انواع پمپ ها استفاده کنیم. به عبارت دیگر این وسیله یکی از قطعات مهم در پمپ ها به حساب می آید. در واقع مکانیکال سیل یک قطعه بسیار حساس درون پمپ ها می باشد و اگر دچار مشکل یا آسیب شود می توان اینگونه بیان کرد که پمپ به طور کامل از کار افتاده و خراب شده است. بنابراین زمانی که می خواهید مکانیکال سیل خود را انتخاب کنید بایستی بیشترین دقت را را به خرج دهید تا بتوانید بهترین نوع آن را خریداری نمایید.

همانطور که بیان شد این وسیله می‌تواند نقش ایمنی را در انتقال مایعات و گازها ایفا کند و بنابراین یک نقش حیاتی در ساختمان ها بر عهده دارد. آب بندهای مکانیکی از دو سطح تشکیل شده اند. یک سطح صاف ثابت بر روی کاسه پمپ و دیگری سطح متحرک بر روی محور گردش. روش کار در این وسیله به شکلی است که یک لایه نازک از مایع روی سطوح سیل قرار می‌گیرد و به این وسیله باعث بهبود عملکرد آن می‌شود.

اجزای مهم و اصلی در آب بندهای مکانیکی

تمامی آب بند های مکانیکی و یا همان مکانیکال سیل ها با توجه به نوع مصرفی که دارند دارای قطعات خاصی هستند. اما آن چیزی که به طور کلی می‌توان بیان کرد این است که همه این سیل بند ها به صورت مشترک دارای قطعات زیر می باشند:

کفه ثابت

کفه ثابت قسمتی است که بر روی محفظه پمپ یا اورینگ قرار گرفته و جنس آن معمولاً استیل می باشد. البته قابل ذکر است که با توجه به نوع مصرف می تواند استیل آن قابل تغییر باشد.

کفه متحرک

کفه متحرک بر روی شفت قرار دارد و همراه با آن به صورت همیشگی در حال چرخش است. جنس کفه متحرک بسته به نوع مصرفش می تواند کربن انتخاب شود و یا در مواردی سیلیکون کار است که بیشترین مصرف را داراست. و در موارد دیگر نیز می تواند از موادی با جنس محکم تر و سخت تر به نام تنگستن ساخته شود.

فنر مخروطی

فنر مخروطی کاری که می‌کند این است که هر دو کفه متحرک و ثابت را به طور کامل به هم می چسباند و باعث می شود که جلوی عبور هرگونه موادی گرفته شود. البته باید بیان کرد که این فنر مدلها و اشکال مختلفی دارد.

طبقه بندی آب بندهای مکانیکی

نافی ها یا سیلهای مکانیکی یا همان مکانیکال سیل ها در شرایط و عملیات بسیار متعددی مورد استفاده دارند. به طور مثال می‌توان از آنها در فشار های بالا در انواع سیالات، جدا از نوع آنها که می‌تواند مایعات خورنده خطرناک و سمی باشد؛ و همچنین در درجه های حرارت بالا استفاده کرد. همانطور که پیشتر نیز بیان شد مکانیکال سیل ها اصول کاری و ساختمان یکسانی را دارا هستند. اما می توانند از نظر نوع طراحی و یا شکل ظاهری خود با توجه به نوع عملیاتی که می‌خواهد در آن استفاده شود با هم تفاوت داشته باشد.

به طور کلی می‌توان مکانیکال سیل ها را به دو نوع مکانیکال سیل ایستا یا ثابت و مکانیکال سیل پویا یا داینامیک تقسیم بندی کرد.

علاوه بر این انواع سیل بند را از نظر طراحی می توان به انواع سیل بند مکانیکی با فنر موجی، سیل بند مکانیکی آکاردئونی و چند فنره و همچنین آب بند مکانیکی کارتریجی یک و دو مرحله ای تقسیم بندی کرد.

چگونه سیل بند و یا آب بند صحیح را انتخاب کنیم؟

همانطور که مشخص است سیل بندهای مکانیکی اهمیت بسیار بالایی در پمپ دارند و بنابراین باید در انتخاب و خرید آن دقت زیادی داشته باشیم. در زمان خرید باید شرایط لازم برای استفاده از آن را در نظر بگیریم تا به این وسیله بتوانیم بهره ‌وری آن را در فرآیند تولید افزایش دهیم و از هزینه های اضافی که به منظور تعمیر و یا خرید سیل‌بند جدید می شود جلوگیری به عمل آوریم.

برای اینکه بتوانیم یک سیل مکانیکی درست و مناسب را انتخاب کنیم باید به موارد زیادی دقت کنیم. مواردی مانند متریال آب بند مکانیکی مورد نظر، طرح و شکل آب بند و یا نوع آن می تواند جزو مواردی باشد که در زمان خرید باید به آن دقت کرد. علاوه بر این هر کدام از سیل بندها ویژگی‌های فنی مختص به خود را دارد که که می‌تواند انتخاب ما را کمی مشکل سازد.

 بنابراین پیشنهاد ما به شما استفاده از مشاوره کارشناسان فنی می باشد. شرکت نوین پمپ که نمایندگی مکانیکال سیل و یا آب بند های مکانیکی می باشد می تواند به واسطه کارشناسان فنی خود انواع مشاوره های مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهد. این شرکت با ارائه مکانیکال سیل هایی با کیفیت بسیار بالا توانسته است نظر بسیاری از صنایع را به سمت خود جلب کند. شما با اطمینان خاطر می توانید اقدام به خرید سیل ‌بند مورد نظر خود از این شرکت کرده ضمن اینکه از مشاوره ها و پشتیبانی همیشگی این شرکت بهره مند خواهید شد.


صفحه از